KÖZÖSSÉGI HÁZ ÉS KÖNYVTÁR

Olvasótábor 2020

Bemutatkozó szöveg

A táborunkat olvasótáborként hirdettük meg. Elsődleges célunk az volt, hogy mind az öt napon sikerüljön a kötelező programok közé vagy azokhoz kapcsolva az olvasást népszerűsítenünk, új könyveket bemutatnunk, magyar írók regényeivel, azok esetleges film vagy bábfilmfeldolgozásaival elcsábítani a táborozókat a teljes történetek megismerésére. Ennek megfelelően a táborunk helyszínéül a könyvtárat választottuk. Előzetesen kerestük ki azokat a regényeket, melyek a táborozók életkorához, a nyári kalandozásokhoz és az olvasáshoz, mint kikapcsolódáshoz jól köthetők voltak. Így esett a választásunk Bálint Ágnes: Szeleburdi család; A repülő dívány ; Mazsola és Tádé ; Csukás István: Nyár a szigeten; Keménykalap és krumpliorr; Süsü, a sárkány; Pom-pom történetek és Nógrádi Gábor: Gyerekrablás a Palánk utcában regényekre. Nemcsak a történetekből vett részletek  felolvasására, hanem az írók bemutatására is törekedtünk. Olyan foglalkozásokat igyekeztünk összeállítani, amely elsősorban a táborunkba jelentkező alsós korosztálynak volt megvalósítható. Többször dolgoztattuk a gyerekeket páros vagy csoportmunkában is. Igyekeztünk minden napra egy  olvasnivalót csempészni a játékos foglalkozások közé is. Engedtünk teret a kreativitásuknak, a saját ötleteiknek. A tábor napjait mindig értékelés, véleménynyilvánítás, megbeszélés zárta.

Önismeret, közösségépítés, kompetenciafejlesztés

A tábor első napját kezdtükönismereti és közösségépítő játékokkal. Miután megérkeztek a gyerekek, megbeszéltük a tábor főbb programjait, a legfontosabb higiénésbiztonsági és egyéb szabályokat és részletesen az első napot. Ezután játékos bemutatkozástörtént labda továbbadásával, névdobálással, névlánccal, zsipp-zsupp névfelidéző, helycserés játékkal. Fejlesztettük a figyelem, a memória, a gondolkodás és a kommunikációs készségeket. Közösségépítésre a: Jutott eszembe, Tükörjáték párban, Vakvezetés, Szigetek újságpapírral, Mi változott?  játékokat választottuk és tanítottuk meg a gyerekeknek. Célunk a közösség összekovácsolása, megismerkedés, önismeretfejlesztés közösségi játékok felhasználásával volt. A tábor során a játékok többször újra kívánságlistára kerültek. Az utolsó tábori napon is felhasználtuk ezt a kötelező tábori elemet, amikor a könyvtári illemszabályokat vettük át, majd azokat dramatizálva játszották el a gyerekek. A könyvtár saját fejlesztésű társasjátékával is ez volt a célunk. A táborozók csoportokat alkottak és a társasjátékban a csapatoknak közösen kellett megoldani a dobott feladatokat, hogy közösen érjenek minél előbb a célba. A célba érés után jutalmakat kaptak. A tábor zárásánál is felhasználtuk ezt a kompetenciát. Közösen, csoportokban kellett élménybeszámolót tartani.  Segítettek egymásnak egy csomagolópapírra  körberajzolni egymást, melyet úgy kellett zsírkrétával, filctollal kiszínezniük, magukat megrajzolniuk, ahogy egész héten érezték magukat. A végén ki kellett találni, hogy melyik rajz kit ábrázolhat. A közös élmény erősítését szolgálta, hogy elsétáltunk a közeli cukrászdába és mindenki válaszhatott magának fagylaltot.

Sport, egészségtudatos életmód

A második nap délutánján tekintettük meg a virológiai kisfilmet. Megbeszéltük az abban látottakat. Majd villámkérdéseket tettünk fel. A jól válaszolók apró jutalmakat kaptak. A hét minden napján figyeltünk az étkezések előtti, mosdóhasználat utáni kézmosásokra, a távolságtartásra, a fertőtlenítésekre. A kirándulás alkalmával is vittünk magunkkal kézfertőtlenítőt, s azt rendszeresen használták a gyerekek. A nagy melegben figyeltünk arra is, hogy elegendő folyadékot fogyasszanak. Az étkezések nagyon tudatosan, egészségesen voltak összeállítva. Minden nap kaptak gyümölcsöt, (dinnyeszeletet, almát, barackot, körtét) rendszeresen volt tea vagy tejtermék, joghurt. A kiránduláson sokat gyalogoltunk, sétáltunk. A keszthelyi játszótéren lehetett mászni, csúszni, hintázni, egyensúlyozni. A tábor helyszínének udvarán levő játszóteret is használhatták a programok közötti szünetekben.  Egy teljes délutánt töltöttünk körjátékokkal. Csapatonként megismerkedtek a Kacsingató; Kő, papír, olló; A sánta róka és a Menekülj a kapun át!játékok1-1 leírásával. Megbeszélték és minden csapat megtanította a többi csapattal az általa olvasott és értelmezett játékot. Azokat együtt játszották el. Végül a kívánságlistás Szobor játék és a Balatonnál sej, haj de jó.. körjáték zárta ezt a napot.

Környezettudatosság, természeti értékeink és környezetszépítés

Könyvjelzőt és könyvborítót készítettünk szelektíven gyűjthető hulladékból. Bemutattuk a gyerekeknek, hogy hogyan lehet olyan könyvborítót készíteni, amely egyedi, védi a könyvet az olvasás során. Kaptak ollót, ragasztót, nagy méretű papírlapot. Behajtottuk könyvborító formába és régi  újságokból vágták ki és ragasztottak rá betűket, képeket egyedi elképzeléseik alapján. Készítettünk bőrhulladékból könyvjelzőt is. Természeti értékeinket megfigyelhették kirándulásunk során is, Keszthelyen a Balaton - parti séta alkalmával és utazás közben láthattuk a Kis-Balatont és Zala megye dimbes-dombos tájait.

Művészeti nevelés, kézművesség, kulturális örökségeink, hagyományőrzés

A kulturális örökségeinket, hagyományaink őrzését a kirándulásunk alkalmával tapasztalhatták a gyerekek. Tudatosan választottuk a Népviseletes Babamúzeum megtekintését, hiszen itt nagyon sok tájegységnek a régi lakóházait és öltözködési szokásait figyelhették meg. Szintén tudatosan mutattuk meg a Történelmi Panoptikumot is, kulturális örökségeinkre felhívva a figyelmet. A könyvajánlók magyar írók könyvei, magyar írók megismerése is szándékosan történt a tábor hetében.

Talán a legkedveltebb foglalkozások voltak a kézműves foglalkozások, melyhez külsős segítséget, szakembert is kaptunk. A legtöbb eszközt itt használtuk fel. Hurkapálcát, ragasztót, ollót, színes papírokat, varróeszközt, hungarocell gömböket, műanyag szemeket, textiliát, színes papírokat, fonalat, színeseket, filceket.

Készítettünk a már említett bőrkönyvjelzőn kívül, róka mintás sarok könyvjelzőt hajtogatással, díszítéssel. Mágneses-baglyos könyvjelzőt. Három csoportban körforgás szerűen dolgozta a gyerekek egy-egy felnőtt segítségével. Így mindenkinek mindhárom típusú könyvjelzője elkészült.

Készítettünk az első nap végén saját naplót. Keménytáblás karton borítóval, lyukmintás egyedi tervezésű színes papírokból készített egyedi mintával. Ebbe írták bele a nap végén a programokat, legkedveltebb foglalkozásaikat és a kiránduláson is ezt használták a jegyzetelésre.

A legnagyobb sikert a bábkészítés aratta. Ujjbábokat készítettünk színes kartonokból, színes papírból mintázva. Állatformákat, mesefigurákat. Mindenki készített fiú vagy lánybábot hungarocell golyóból, műszemekkel, textilruhával, koronával hurkapálcára illesztve. Az elkészült bábokkal ki kellett csapatokban találni egy-egy történetet és azt egy mini paraván mögött eljátszani a társaiknak. Saját bábszínházi élményt hoztunk létre sok-sok kacagással, kreatív történetekkel. A legutolsó napra is maradt egy kis kreatív kézműves foglalkozás. Szélforgókat készítettünk egyedi tervezéssel színes papírokból, hurkapálcára illesztve.

Kirándulás

A harmadik nap került sor az egész napos kirándulásra. A táborban megreggeliztek a gyerekek, majd felvették a tízórait és ebédnek valót hideg élelemként. Ezután megbeszélést tartottunk az utazáshoz, múzeumlátogatásokhoz kapcsolódó illemszabályokról, a maszk helyes viseléséről, melyeket a múzeumokban hordaniuk kellett. Programismertetés után indultunk autóbusszal Keszthelyre. Megtekintettük a Népviseletes Babamúzeumot, a Történelmi Panoptikumot és a Vidor Játékmúzeumot.  A gyerekek elolvasták a múzeumi ismertetőket. Megismerkedhettek különböző tájegységek népviseleteivel, különböző magyar tájak épületeinek makettjeit nézték meg, tornácokkal, tornyos templomokkal, kerekes kutakkal. Viaszbábok formájában láthatták a nagy magyar királyokat és fejedelmeket, uralkodókat és legnagyobb költőinket. Sok új információt tudtak meg róluk az ismertetőkön keresztül. A régi játékok nagyon lekötötték figyelmüket. A Tüskevár Matula bácsijának kunyhóját is sikerült a múzeumban megnézniük.  Sétáltunk a Festetics kastély parkjában és a Balaton -parton. Itt egy kötetlen játszótéri programban is részük lehetett.  Délután fél háromkor indultunk vissza a táborba. Az uzsonnát már itt fogyasztották el. A napot a látottakról tartott élménybeszámoló, a jegyzetek felolvasása zárta. A tábort tartó pedagógusok pedig további könyveket ajánlottak, mutattak be Keszthelyről és annak nevezetességeiről.

 

A Szakkör - ugrás a honlapra   >
ERFA logo   >